Knip Alkmaarseweg/Rijksstraatweg

We willen samen met gemeente Beverwijk de Alkmaarseweg/Rijksstraatweg veiliger maken. Dit doen we met een knip. Dit is een vaste afsluiting van de weg voor doorgaand autoverkeer. We plaatsten de knip tussen de Elzenhof en de Krayenhofflaan op 30 augustus 2021. De weg is dus afgesloten voor autoverkeer. (Brom)fietsers kunnen de weg nog steeds gebruiken.

De voorkeursroutes:

  • Binnenduinrandweg – Plesmanweg.
  • Plesmanweg – Jan Ligthartstraat.

Doelen van de knip:

  • Veilige oversteek voor voetgangers.
  • Meer veiligheid voor fietsers.
  • Minder auto's, ongeveer 3.000 – 4.000 voertuigen per dag.
  • Snelheid van auto's omlaag naar ongeveer 30 kilometer per uur.
  • Goede bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten.

Bezwaarschriften

Er zijn 32 bezwaarschiften ingediend. Een onafhankelijke commissie behandelde deze bezwaarschriften op 20 oktober 2022. De commissie adviseerde het college om:

  1. De meeste bezwaren ongegrond te verklaren, behalve 4 bezwaren.
  2. Het besluit van 6 juli 2021 te handhaven.

De commissie vond dat het besluit goed is voorbereid en juridisch klopt. Niet iedereen is tevreden, maar het besluit is wel juist. De knip is goed doordacht en getest. De hulpdiensten hebben geen grote nadelen door de knip. Het college heeft duidelijk uitgelegd waarom deze knip nodig is.

Beroep

Na de hoorzitting is er beroep aangetekend bij de rechtbank. De datum voor de rechtszaak is nog niet bekend. De afsluiting blijft voorlopig staan.

Extra maatregelen

Het college belooft extra maatregelen als dat nodig is. Bijvoorbeeld om de snelheid te verlagen of verkeerssituaties veiliger te maken. Er zijn telslangen geplaatst om te meten of er nog extra maatregelen nodig zijn tegen sluipverkeer. De commissie adviseert om na de tellingen waar nodig extra maatregelen te nemen en bewoners erbij te betrekken.

Oktober 2024 - Gemeenteraad geeft college opdracht: De Knip gaat weer open

Op donderdag 24 oktober heeft de Heemskerkse gemeenteraad opdracht gegeven aan het college van B&W dat de Knip op de Rijksstraatweg/Alkmaarseweg weer open moet.

Het college gaat nu onderzoeken welke verkeersremmende maatregelen ingevoerd moeten worden. Ook wordt samen met bewoners gekeken hoe de overlast voor omliggende straten beperkt kan worden. Het is nog onduidelijk wanneer de Knip weer opengaat.

Veelgestelde vragen en antwoorden

Beide. Minder verkeer zorgt voor meer veiligheid. In 2011 is besloten dat de Alkmaarseweg geen doorgaande weg meer is. Het moet een erftoegangsweg worden met maximaal 4000 auto's per dag. We passen de weg aan om dit te bereiken.

Onderzoeken laten zien dat verkeerslichten of eenrichtingsverkeer niet zorgen voor minder verkeer op de Alkmaarseweg.

Een knip zorgt altijd voor minder verkeer. Bij een knip Midden gaat er meer verkeer door de wijk Westertuinen. Daarom heeft de knip Noord de voorkeur.

Een zebrapad vermindert de snelheid van auto's niet en zorgt ook niet voor minder auto's. Een verkeerslicht in een 30 km/h-zone kan tot ongelukken leiden omdat automobilisten het niet verwachten.

Eenrichtingsverkeer zorgt ervoor dat auto's sneller gaan rijden omdat ze geen tegenliggers verwachten. We willen juist dat auto's langzamer rijden.

We gebruiken verkeersmodellen om te zien hoe het verkeer zich gaat bewegen bij een knip op een andere locatie.

In 2011 is de Binnenduinrandweg geopend om doorgaand verkeer om de stad te leiden. De Rijksstraatweg en Alkmaarseweg-Noord zijn sindsdien geen doorgaande routes meer.

De knip helpt om doorgaand autoverkeer te weren en maakt de weg veiliger. We onderzoeken ook hoe we sluipverkeer in omliggende straten kunnen verminderen.

Een apart fietspad zorgt voor sneller autoverkeer. Bovendien geeft het problemen bij de rotonde.

Onderzoek toont aan dat hoge drempels niet zorgen voor minder doorgaand verkeer en extra trillingen veroorzaken.

Door doorgaand verkeer te weren, verwachten we dat de snelheid van het overgebleven verkeer omlaag gaat.

Wijk Westertuinen

Bij de keuze voor de knip is uitgegaan van de huidige verkeerssituatie. Als er een nieuw zwembad komt, bekijken we opnieuw de gevolgen voor het verkeer.

Tijdens de proef is het verkeer geteld, ook in de Krayenhofflaan. De toename van verkeer was minimaal, 23 auto's meer per dag.

Eenrichtingverkeer werkte goed tussen 7.00 en 9.00 uur. Bij een knip in het noorden is dit minder relevant. Dat komt omdat hier geen sluipverkeer door de wijk kan. 

Pilotenbuurt/De Dalen

Vanuit De Dalen kun je via de Maerten van Heemskerckstraat–Alkmaarseweg–Plesmanweg de wijk uit rijden.

In de spits is dit niet mogelijk zonder de doorstroming op andere wegen te verstoren. Er wordt automatisch gemeten hoeveel verkeer er is. De groenlichttijd is maximaal 25 seconden.

Maerten van Heemskerckstraat

Er zijn nog geen concrete maatregelen. Een mogelijkheid is extra drempels. We bespreken dit graag met de bewoners.

We gaan monitoren of er een toename van doorgaand verkeer is. Bij problemen nemen we extra maatregelen en bespreken dit met de bewoners.

Wijk Waterakkers

Nee dat is niet gemeten.