Veelgestelde vragen buurtmelding
Hier vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen uit de buurtmeldingenapp van Heemskerk. Misschien staat het antwoord op uw vraag er al tussen.
Bij Brafoer. Adres: Burgemeester Nielenplein 44. Deze is voor iedereen toegankelijk.
De gratis kraanwatertappunten vindt u:
- In de Maasstraat bij het Ark-terrein.
- Op het plein voor het gemeentehuis.
- Bij het Cruijff Court.
- Op het Burgemeester Nielenplein.
Alleen als u dit zelf wilt. Wij verlenen een vergunning aan bedrijven voor de aanleg van de netwerken. Dit zijn open netwerken waar verschillende providers gebruik van kunnen maken.
Open Dutch Fiber/T-Mobile en Delta Fiber benaderen bewoners om een aansluiting te nemen. U bent niet verplicht om dit te doen. Als u wel een aansluiting wilt, kunt u zelf bepalen voor welk bedrijf u kiest. Het kan zijn dat u al glasvezel heeft. Check dit vooral eerst bij uw huidige provider.
HVC bekijkt de vulgraad van de ondergrondse containers voor restafval op afstand. HVC gebruikt deze gegevens om de ondergrondse containers te legen. Het is niet mogelijk om ze tussendoor te legen. HVC leegt de grondstoffencontainers volgens een schema. Hoe vaak zij de containers legen, hangt af van de plek waar de containers staan. Dit kan op elke plek anders zijn. Moet HVC volgens u de grondstoffencontainers vaker legen? Dan kunt u contact opnemen met HVC via e-mail klantenservice@hvcgroep.nl(Verwijst naar een e-mailadres) of bel 0800 0700(Verwijst naar een telefoonnummer) (gratis). HVC kijkt dan of dit mogelijk is.
U kunt een zwerfafvalbak aanvragen via post@heemskerk.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Geef hierbij duidelijk aan waar en waarom er een afvalbak moet komen. Stuur bij uw aanvraag een foto van de plek waar de zwerfafvalbak moet komen. Vraag aan uw buren of zij het eens zijn met uw idee.
Vindt u het lastig om in gesprek te gaan met uw buren? Dan kunt u contact opnemen met MET Heemskerk(Verwijst naar een externe website). Zij helpen u graag op weg.
U kunt dit direct melden bij de Dierenambulance Kennemerland(Verwijst naar een externe website) door te bellen naar: 0251 21 54 54(Verwijst naar een telefoonnummer). Wij halen de dieren niet zelf weg.
Nee, we kunnen geen zwerfafvalklepje op de ondergrondse containers voor restafval maken. U heeft uw afvalpas nodig om het afval weg te gooien.
Nee, ons beleid is om restafval op afstand te hebben en het gescheiden inzamelen van plastic, blik en drankenkartons (PBD) en groente, fruit en tuinafval (GFT) aan huis te faciliteren. De blauwe container voor (OPK) oud papier en karton is optioneel.
U kunt een bankje of een andere zitmogelijkheid in uw buurt aanvragen als bewonersinitiatief. U onderzoekt eerst in uw omgeving of de bewoners in uw buurt dit ook graag willen. Samen kiest u dan een plek, waar het bankje of andere zitmogelijkheid komt te staan.
We houden in het maaibeleid rekening met het insectenleven en daarmee de biodiversiteit. Daarmee bedoelen we het aantal verschillende soorten planten en dieren. We maaien daarom minder vaak. Het lijkt misschien alsof we sommige gebieden niet goed onderhouden, omdat het er verwilderd uitziet. Maar dit is zoals het moet zijn. Na het maaien blijft het gemaaide gras één week liggen zodat insecten kunnen ontsnappen. Dit noemen we natuurvriendelijk bermbeheer.
Nee, we snoeien niet ingrijpend aan bomen om een beter resultaat van zonnepanelen te krijgen.
In ons beleidsplan openbare verlichting staat dat we parken en groenzones niet verlichten. We volgen hiermee de Flora- en Faunawetgeving. De redenen voor deze beslissing:
- We voorkomen schijnveiligheid.
- We zorgen voor minder lichtvervuiling en energieverbruik.
- De natuur kan zich zo beter ontwikkelen.
Neem contact op met uw verhuurder.
Kijk op de pagina rioolverstopping voor meer informatie.
Hoort u geborrel en is het riool niet verstopt? Dan zit het probleem in de beluchting en/of ontluchting. Dit is ook zo als elke rioolaansluiting in huis een stankslot heeft en het riool tóch stinkt. Zoek bij een borrelende afvoer of een stinkend riool een specialist. Een specialist kan u goede adviezen geven over een oplossing voor uw probleem.
Alle speeltoestellen in Heemskerk voldoen aan de eisen die in het Warenwetbesluit Attractie en Speeltoestellen staan. We controleren de speeltoestellen elke maand. Alle speeltoestellen hebben een bewijs. Hierop staat dat ze voldoen aan strenge regels en eisen. We kunnen een speeltoestel niet aanpassen. Als we het speeltoestel aanpassen, is het bewijs daarna niet meer geldig.
Heeft u hier vragen over? Mail dan naar speelvoorzieningen@heemskerk.nl(Verwijst naar een e-mailadres) of bel 14 0251(Verwijst naar een telefoonnummer).
Stegen zijn eigendom van (grond) eigenaren, niet van ons. De grondeigenaren zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van kolken, de regenafvoer en de bestrating in de steeg. Als de woningen gehuurd worden, is de verhuurder of woningcorporatie verantwoordelijk.
Nee, we leggen geen zebrapaden aan op doorgaande wegen. En ook niet op wegen in een 30 km zone. Bestuurders merken zebrapaden vaak niet op tijd op en stoppen nauwelijks. Hierdoor is oversteken via een zebrapad niet veilig. Op plekken waar veel mensen oversteken leggen we een middengeleider aan. Zo kan de voetganger de weg in stappen oversteken. Bij rotondes zijn wel zebrapaden. De snelheid van het verkeer op een rotonde is laag. Daardoor letten bestuurders beter op of er een voetganger oversteekt.
We plaatsen zo min mogelijk verkeersspiegels. Deze hebben namelijk een negatieve invloed op de verkeersveiligheid. Het lijkt misschien veiliger, maar verkeersspiegels zorgen voor een verkeerd beeld van de situatie in het verkeer. Dit is kan gevaarlijk zijn. Je kunt via een spiegel:
- De snelheid waarmee het verkeer rijdt moeilijk voorspellen.
- De afstand van het verkeer moeilijk voorspellen.
- Fietsers en voetgangers nauwelijks zien.
- Verkeer uit een andere richting over het hoofd zien.
Daarom is het in de meeste gevallen beter om geen spiegel te plaatsen. Zo moet het verkeer eerst langzaam dichterbij het kruispunt komen en goed kijken naar het kruisende verkeer.
In Heemskerk is het verplicht om op alle plaatsen de poep van honden op te ruimen. Dit geldt ook voor de losloopplekken. Door het plaatsen van bordjes op sommige plekken kan het lijken of het op plekken zonder bordjes niet verplicht is om poep op te ruimen. Daarom hangen wij deze bordjes niet op.
Na het bezoek van de stoomwagen laten we het onkruid bewust voor 2 weken liggen. Deze periode geeft het onkruid de gelegenheid om op een natuurlijke wijze af te sterven, wat uiteindelijk tot het beste resultaat leidt. Daarna komt de veegwagen langs om het afgestorven onkruid op te ruimen.
Van fietswrakken of fietsen zonder eigenaar (weesfietsen) kan een melding gemaakt zijn via Fixi.nl. Deze fietsen worden beoordeeld en krijgen een opvallende rode sticker. Fietswrakken mogen 1 week blijven staan nadat ze een sticker hebben gekregen. Weesfietsen 4 weken. Daarna haalt Kringloopwinkel Rataplan de fietsen op en brengt ze naar hun winkel aan de Parallelweg.
- Medewerkers van Rataplan registreren en controleren de fietsen op diefstal via het stopheling-register.
- Na de wettelijke periode van 13 weken worden de fietsen vernietigd, gerecycled of verkocht.
Bent u uw fiets kwijt? Neem voor vragen of het ophalen van fietsen contact op met Rataplan via 088 828 27 82(Verwijst naar een telefoonnummer).
In Heemskerk liggen verschillende kabels voor de straatverlichting. Een deel hiervan is van ons, een ander deel van Liander. Op dit moment ervaren we problemen met de straatverlichting die is aangesloten op het netwerk van Liander. Als gemeente kunnen we niet zelf aan deze kabels werken. Hiervoor zijn we afhankelijk van Liander. Soms duurt het helaas een paar weken voordat de meetdienst van Liander beschikbaar is. Liander heeft te weinig monteurs. Ook krijgen dringende storingen bij huizen en fabrieken voorrang. Als Liander gemeten heeft en weet waar de storing is, moet soms eerst bodemonderzoek gedaan worden. Daarna kan de storing opgelost worden.
Goed om te weten:
- Er zijn veel kabelstoringen. Niet alleen in Heemskerk, ook in andere gemeenten waar Liander actief is.
- De aanleg van het nieuwe glasvezelnet heeft gezorgd voor beschadigingen aan kabels van zowel ons eigen net als dat van Liander. De bedrijven die glasvezel aanleggen melden deze schades helaas niet altijd.
- Door de vele storingen is de wachttijd voor het oplossen toegenomen. De wachttijd is vaak tussen de 2 en 8 weken. Maar soms zelfs langer.