Slijtersbedrijf

Heeft of begint u een slijtersbedrijf? Dan heeft u een vergunning nodig. Een slijtersbedrijf is een winkel waar tegen betaling sterke drank wordt verkocht. Een aanvraag of wijziging doet u via het webformulier. Bij de aanvraag betaalt u direct de legeskosten via iDeal. Lees de informatie goed door voordat u aan een aanvraag begint.

Aanvraagformulier Alcoholwet DigiD (Verwijst naar een externe website)

Wilt u een slijtersbedrijf beginnen of overnemen? Het is handig om van te voren te weten welke verplichte bijlagen u moet toevoegen aan het formulier.

Voorwaarden

  • De ondernemer staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  • De ondernemer (leidinggevende) en de overige leidinggevenden voldoen aan de volgende eisen:
    • Zijn minimaal 21 jaar oud.
    • Zijn niet in enig opzicht van slecht levensgedrag. Dit trekken we na bij de regionale politie.
    • Staan niet onder curatele. Dit controleren we in het Curatele- en bewindregister of vragen we na bij de rechtbank.
    • Voldoen aan de eisen ten aanzien van het zedelijk gedrag van leidinggevenden, zoals vastgelegd in het Alcoholbesluit. Dit trekken we na bij de Centrale Justitiële Documentatie.
    • Hebben een diploma/verklaring sociale hygiëne. Dit checken we in het Register sociale hygiëne. Deze eis geldt niet voor de ondernemer als de ondernemer zich op geen enkele wijze bemoeid heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horecabedrijf. De ondernemer bevestigt dit in een schriftelijke verklaring met ondertekening.
  • De inrichting moet voldoen aan de inrichtingseisen gesteld bij of krachtens de Alcoholwet en het Bouwbesluit 2012.

Verplichte documenten

  1. Ingevulde (werknemers)verklaring (pdf, 108 KB) van een leidinggevende die bij het horecabedrijf werkt. Alle leidinggevenden die bij het bedrijf werken (ook de ondernemer) vullen dit formulier in.
  2. Kopie van een geldig legitimatiebewijs van alle in de aanvraag genoemde ondernemers en leidinggevenden.
  3. Kopie diploma/verklaring sociale hygiëne. Alle ondernemers, directeuren, bestuursleden, vennoten en leidinggevenden moeten een diploma/verklaring sociale hygiëne hebben. Deze eis geldt niet voor de ondernemer als de ondernemer zich op geen enkele wijze bemoeid heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horecabedrijf. De ondernemer bevestigt dit in een schriftelijke verklaring met ondertekening.
  4. Kopie arbeidsovereenkomsten van alle leidinggevenden die in de aanvraag vermeld staan en in loondienst zijn. De ondernemer én leidinggevende in loondienst ondertekenen de arbeidsovereenkomst.
  5. Uittreksel Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Niet ouder dan 3 maanden.
  6. Kopie koop-, huur- of pachtcontract of eigendomsbewijs van het perceel. Het document moet door alle betrokken partijen zijn ondertekend.
  7. Bouwkundige schets/plattegrond van de inrichting. Daarop staat een omschrijving van de ruimte en terras(sen) met hun benaming en oppervlakte in m².

De verschillende ondernemingsvormen zijn bijvoorbeeld: eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), besloten vennootschap (bv), naamloze vennootschap (nv) of een commanditaire vennootschap (cv). Wilt u de ondernemersvorm veranderen? Meestal moeten we uw vergunning aanpassen of moet u een nieuwe vergunning aanvragen.

Voorwaarden

  • De ondernemer staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
  • De ondernemer (leidinggevende) en de overige leidinggevenden voldoen aan de volgende eisen:
    • Zijn minimaal 21 jaar oud.
    • Zijn niet in enig opzicht van slecht levensgedrag. Dit trekken we na bij de regionale politie.
    • Staan niet onder curatele. Dit controleren we in het Curatele- en bewindregister of vragen we na bij de rechtbank.
    • Voldoen aan de eisen ten aanzien van het zedelijk gedrag van leidinggevenden, zoals vastgelegd in het Alcoholbesluit. Dit trekken we na bij de Centrale Justitiële Documentatie.
    • Hebben een diploma/verklaring sociale hygiëne. Dit checken we in het Register sociale hygiëne. Deze eis geldt niet voor de ondernemer als de ondernemer zich op geen enkele wijze bemoeid heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horecabedrijf. De ondernemer bevestigt dit in een schriftelijke verklaring met ondertekening.

Verplichte documenten

  1. Ingevulde (werknemers)verklaring (pdf, 108 KB) van een leidinggevende die bij het horecabedrijf werkt. Alle leidinggevenden die bij het bedrijf werken (ook de ondernemer) vullen dit formulier in.
  2. Kopie van een geldig legitimatiebewijs van alle in de aanvraag genoemde ondernemers en leidinggevenden.
  3. Kopie diploma/verklaring sociale hygiëne. Alle ondernemers, directeuren, bestuursleden, vennoten en leidinggevenden moeten een diploma/verklaring sociale hygiëne hebben. Deze eis geldt niet voor de ondernemer als de ondernemer zich op geen enkele wijze bemoeid heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horecabedrijf. De ondernemer bevestigt dit in een schriftelijke verklaring met ondertekening.
  4. Uittreksel Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Niet ouder dan 3 maanden.
  5. Bouwkundige schets/plattegrond van de inrichting. Daarop staat een omschrijving van de ruimte en terras(sen) met hun benaming en oppervlakte in m².

Wilt u 1 of meerdere leidinggevenden in het horecabedrijf bijschrijven? Dan doet u een aanvraag.

Voorwaarden

  • De leidinggevenden voldoen aan de volgende eisen:
    • Zijn minimaal 21 jaar oud.
    • Zijn niet in enig opzicht van slecht levensgedrag. Dit trekken we na bij de regionale politie.
    • Staan niet onder curatele. Dit controleren we in het Curatele- en bewindregister of vragen we na bij de rechtbank.
    • Voldoen aan de eisen ten aanzien van het zedelijk gedrag van leidinggevenden, zoals vastgelegd in het Alcoholbesluit. Dit trekken we na bij de Centrale Justitiële Documentatie.
    • Hebben een diploma/verklaring sociale hygiëne. Dit checken we in het Register sociale hygiëne. Deze eis geldt niet voor de ondernemer als de ondernemer zich op geen enkele wijze bemoeid heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horecabedrijf. De ondernemer bevestigt dit in een schriftelijke verklaring met ondertekening.

Verplichte documenten

  1. Ingevulde (werknemers)verklaring (pdf, 108 KB) van een leidinggevende die bij het horecabedrijf werkt. De nieuwe leidinggevenden vullen het formulier afzonderlijk van elkaar in.
  2. Kopie van geldig legitimatiebewijs van de nieuwe leidinggevenden.
  3. Kopie diploma/verklaring sociale hygiëne van de nieuwe leidinggevenden.
  4. Kopie arbeidsvoorwaarden van de nieuwe leidinggevenden die in de aanvraag staan en in loondienst zijn. De arbeidsovereenkomst moet ondertekend zijn door de ondernemer en de nieuwe leidinggevende.

Soms kan uw horecabedrijf zo'n grote verandering ondergaan, dat deze niet langer in overeenstemming is met de Alcoholvergunning die u van ons heeft gekregen. U bent dan verplicht om de wijziging binnen 1 maand bij ons te melden.

Voorwaarde

  • De inrichting moet voldoen aan de inrichtingseisen gesteld volgens de Alcoholwet en het Bouwbesluit 2012.

Verplicht document

  1. Bouwkundige schets/plattegrond van de inrichting. Daarop staat een omschrijving van de ruimte en terras(sen) met hun benaming en oppervlakte in m².

Kosten 2024

Scroll de tabel horizontaal om meer te zien
Bij de aanvraag betaalt u direct de legeskosten via iDeal.
In behandeling nemen van de aanvraag voor Kosten
Vestiging nieuw of overname bestaand slijtersbedrijf € 320,95
Wijzigen ondernemingsvorm bestaand slijtersbedrijf € 192,50
Wijzigen of bijschrijven leidinggevende(n) bestaand slijtersbedrijf € 192,50
Wijzigen inrichting bestaand slijtersbedrijf € 121,90

Heeft u vragen?

Neem dan contact op met team Vergunningen, Toezicht, Handhaving & Veiligheid via 14 0251(Verwijst naar een telefoonnummer) of post@heemskerk.nl(Verwijst naar een e-mailadres).