Evenement melden of vergunning aanvragen
Organiseert u een evenement? Bij kleine evenementen doet u een melding. Een melding doen is gratis. Voor grote evenementen vraagt u een evenementenvergunning aan. Voor het in behandeling nemen van een evenementenvergunning betaalt u legeskosten. De actuele regels leest u online(Verwijst naar een externe website). Het keuzemenu helpt u te bepalen of een melding genoeg is of dat u een vergunning nodig heeft. Bekijk via onze evenementenkalender of de locatie die u uitkiest beschikbaar is.
U doet een melding als uw buurtfeest, barbecue of andere kleine evenementen aan de volgende voorwaarden voldoet. Dit doet u minimaal 15 werkdagen voorafgaand aan het evenement.
- Het evenement is openbaar toegankelijk. Privé feesten in de openbare ruimte zijn niet toegestaan.
- Maximaal 200 personen aanwezig.
- Het evenement vindt plaats tussen 07.00 en 23.00 uur.
- Geen muziek voor 07.00 uur of na 23.00 uur.
- Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, (brom)fietspad, parkeerplaats. En blokkeert geen verkeer of hulpdiensten.
- Alleen kleine objecten worden neergezet. Minder dan 20 m2 per object.
- Er is een organisator die minimaal 15 werkdagen voor het evenement een melding heeft gedaan.
- Er wordt voldaan aan de beleidsregel evenementen(Verwijst naar een externe website).
- Bij filmopnames doet u ook een melding.
Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden van een klein evenement? Dan vraagt u een evenementenvergunning aan. Doe dit maximaal 8 weken voordat het evenement plaatsvindt. De beoordeling houdt rekening met:
- Ruimte, tijd en hulpdiensten.
- Verwachte aantal bezoekers.
- Het woon-leefklimaat.
- Of het evenement bij de locatie past.
- Gevaren voor openbare orde, gezondheid of veiligheid (zoals brandveiligheid of voorkomen wanordelijkheden).
- Verkeershinder.
- Milieuvervuiling, schade aan het dorp of groen.
- Of de organisator genoeg garantie geeft voor een goed verloop en voorkomen/zoveel mogelijk beperken van schade aan het milieu.
- Of er al een vergunning is afgegeven voor dezelfde datum en plaats (zie de evenementenkalender).
Handige formats
U kunt onderstaande formats gebruiken om bovenstaande onderdelen inzichtelijk te maken.
We onderscheiden 3 soorten evenementen. Dit kan A, B of C zijn. En hangt af van de risico's van uw evenement voor de openbare orde en veiligheid, geluidsoverlast of gevolgen voor het verkeer. Wij doen een risicoanalyse bij uw aanvraag. Zo bepalen we in welke categorie uw evenement valt.
- A-evenement: laag risico evenement met een beperkte impact op de directe woonomgeving en het verkeer. Vergunning hiervoor vraagt u minimaal 8 weken van te voren aan.
- B-evenement: gemiddeld risico evenement met een grote impact op de directe woon- en leefomgeving en/of gevolgen voor het verkeer. Vergunning hiervoor vraagt u minimaal 12 weken van te voren aan.
- C-evenement: hoog risico-evenement met een grote impact op het woon- en leefklimaat van de omgeving en/of sprak is van regionale gevolgen voor het verkeer. Vergunning hiervoor vraagt u vóór 1 oktober bij ons aan voor het volgende jaar.
Bij een C-evenement plannen we altijd een vooroverleg in met adviserende diensten zoals de politie. We nodigen u hiervoor uit.
- Een plattegrond op schaal met alle objecten die u gaat plaatsen. Inclusief de afmetingen van de objecten.
- Bij meer dan 500 bezoekers heeft u ook nodig:
- Draaiboek.
- Veiligheidsplan.
- Verkeersplan.
- Tentenboeken.
- Medisch - en beveiligingsplan (alleen bij een C-evenement).
- Plaatst u een springkussen tijdens uw evenement? Stuur dan een certificaat van goedkeuring mee. Dit kunt u opvragen bij de verhuurder van het springkussen.
Soms vragen we ook bij evenementen met minder dan 500 bezoekers om extra informatie.
In Heemskerk hebben we verschillende locaties die geschikt zijn voor evenementen. U kunt een kaart gebruiken om de locatie te tekenen en deze bij uw aanvraag te doen. Voor evenementen met meer dan 50 personen in een gebouw moet u ook een gebruiksmelding brandveiligheid doen. Dat kan via het Omgevingsloket(Verwijst naar een externe website).
- Locatie Burgemeester Nielenplein (pdf, 534 KB) (centrum)
- Locatie Centrum Heemskerk (pdf, 439 KB)
- Locatie Kerkplein (centrum) (pdf, 361 KB)
- Locatie Plankier (centrum) (pdf, 358 KB)
- Locatie Verherentstraat (centrum) (pdf, 36 KB)
- Locatie Winkeldriehoek (centrum) (pdf, 263 KB)
- Locatie Europaplein (pdf, 66 KB)
- Locatie Gildenplein (pdf, 53 KB)
- Locatie Johannes Poststraat (kermisterrein) (pdf, 97 KB)
- Locatie kasteel Assumburg (pdf, 68 KB)
- Locatie kasteel Marquette (pdf, 94 KB)
- Locatie park Assumburg (pdf, 56 KB)
- Locatie park De Vlaskamp (pdf, 98 KB)
Hieraan zijn voorwaarden verbonden. Lees meer.
Bent u geen Nederlander (meer) en heeft u geen DigiD? U kunt alsnog online een evenementenvergunning aanvragen(Verwijst naar een externe website). U logt in met het identificatiemiddel van uw eigen land (eIDEAS). U ziet op de site voor welke landen dit kan.
Kosten 2024
Aantal bezoekers | Kosten in behandeling nemen aanvraag |
---|---|
Minder dan 200 | € 59,88 |
Tussen de 200 en 1.000 | € 239,50 |
Tussen de 1.000 en 5.000 | € 1.077,75 |
Tussen de 5.000 en 10.000 bezoekers | € 2.035,75 |
Vanaf 10.000 | € 10.000,00 |
Hulp nodig?
Heeft u vragen of komt u ergens niet uit? Neem contact met ons op.