Meldpunt problemen met verhuurders
Heeft u problemen met uw verhuurder of huurwoning in Heemskerk? Bijvoorbeeld als u denkt dat u te veel borg moet betalen, de huur te hoog is of de servicekosten niet kloppen. Of als uw verhuurder u intimideert of discrimineert? Meld dit gratis bij ons via het online formulier.
U kunt vanaf 1 januari 2025 een melding bij ons doen als de verhuurder zich niet aan de Wet betaalbare huur houdt.
Goed om te weten: Sinds 1 juli 2023 bestaat de Wet goed verhuurderschap. In deze wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Ook geldt sinds 1 juli 2024 de Wet betaalbare huur. Deze wet beschermt huurders beter tegen te hoge huren. Gebruik dit meldpunt als de verhuurder zich niet aan de regels houdt.
- Een particuliere huurwoning huurt of zoekt. Dit is een huurwoning die geen eigendom is van een woningcorporatie. Het gaat om sociale- of middenhuur. U betaalt maximaal € 900,07 per maand voor een sociale huurwoning (2025). En maximaal € 1.184,82 per maand voor een middenhuurwoning (2025). Dit zijn de kale huurprijzen, zonder gas, water en licht.
- Als buitenlandse werknemer tijdelijk in Nederland woont voor uw werk.
- U discrimineert. De verhuurder mag geen onderscheid maken op grond van ras, geloofsovertuiging, politieke overtuiging, geslacht, nationaliteit, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte. Bijvoorbeeld bij het kiezen van nieuwe huurders.
- U intimideert of bang maakt. Bijvoorbeeld door te dreigen met hoge servicekosten of opzeggen van uw huurcontract.
- Te veel borg vraagt. Dit mag maximaal 2 keer de kale huur zijn.
- Vaag is over de servicekosten. Verhuurders moeten elk jaar een complete lijst met alle servicekosten geven. En mogen niet zomaar kosten als servicekosten rekenen. Meer over servicekosten leest u in het Beleidsboek Servicekosten(Verwijst naar een externe website) of in het Wetboek(Verwijst naar een externe website) (u er helemaal in wil duiken).
- 2 keer bemiddelingskosten vraagt (bij verhuurbemiddelaars).
- Het huurcontract niet op papier vastlegt. In een huurcontract moeten duidelijke afspraken tussen huurder en verhuurder staan. In het huurcontract moet de verhuurder ook de puntentelling van de woning geven. De puntentelling bepaalt hoe hoog de (kale) huur mag zijn. Hoe beter de woning is, hoe meer punten de woning krijgt. Dit hangt bijvoorbeeld af van hoe groot de woning is. Of waar de woning staat.
- De maximale huurprijs hoger is dan dit volgens het puntentellingsysteem moet zijn. Met de huurprijscheck(Verwijst naar een externe website) checkt u met een puntensysteem wat een logische huurprijs voor uw woning is.
- Als u denkt dat u te veel huur betaalt, praat dan eerst met uw verhuurder. Komt u er samen niet uit? Ga dan naar de Huurcommissie(Verwijst naar een externe website). U vraagt hier om een huurprijscorrectie. Dit kost € 25. Doet u alleen een melding bij ons? En stapt u niet naar de huurcommissie? Wij kunnen de Huurcommissie om een WWS-puntentellingverklaring vragen. Dit kost onze gemeente € 500,- per verklaring. Onze tip is dus om het via de Huurcommissie te doen.
- U geen informatie op papier geeft. De verhuurder is verplicht de informatie hieronder aan u door te geven.
- De dingen die u als huurder moet weten over uw rechten en plichten. Dit mag ook in het huurcontract staan.
- Hoe en wanneer u de borg terugkrijgt als het huurcontract stopt. Dit hoeft niet als er geen borg is.
- De contactgegevens bij vragen over het huis.
- De contactgegevens van het meldpunt van de gemeente.
- Ieder jaar een complete lijst van de servicekosten.
Voor verhuurders die verhuren aan buitenlandse werknemers zijn er nog 2 regels:
- De verhuurder legt het huurcontract los van een werkovereenkomst vast.
- De verhuurder geeft informatie aan de huurder in een taal die de buitenlandse werknemer begrijpt. Dit gebeurt op papier.
- Een melding doen kan anoniem. Alleen kunnen we u dan niet laten weten wat we met uw melding doen. Ook kunnen we u geen extra vragen over uw melding stellen.
- Ook woningcorporaties moeten zich aan de regels houden. Huurt u van een woningcorporatie? Klachten bespreekt u direct met uw woningcorporatie: Woonopmaat(Verwijst naar een externe website), Pré Wonen(Verwijst naar een externe website) of Woonzorg Nederland(Verwijst naar een externe website).