Zonnebrandpalen geplaatst op ons strand en in het centrum

Hoewel de zon zich nog niet zo vaak laat zien als we zouden willen, zijn we wel goed voorbereid op zonneschijn. In samenwerking met het KWF Kankerfonds, het Huidfonds en GGD Kennemerland zijn dit jaar in ons dorp 2 zonnebrandpalen te vinden. Eén net als vorig jaar bij de strandopgang, die toen heeft gezorgd voor bijna 8.000 smeerbeurten! En nu ook een in het centrum, op het pleintje tegenover de dorpskerk. Zonneschijn is heerlijk, maar brengt ook gevaren met zich mee.

De zonnebrand is gratis

Vanaf nu kunnen bezoekers van het Heemskerkse strand en van het centrum weer gratis zonnebrand met factor 30 gebruiken. De zonnebrand is biologisch afbreekbaar. De slimme paal werkt op zonne-energie en geeft het weer aan zoals temperatuur en UV-index. Op basis van de UV-index toont de paal een smeeradvies. Vanaf UV-index 3 is insmeren belangrijk, na 25 minuten kan een onbeschermde huid namelijk al rood kleuren. Ook als het bewolkt is!

Veilig genieten

Wethouder Aad Schoorl nam de zonnebrandpaal als eerste in gebruik. “Het is belangrijk dat mensen zich goed insmeren tegen de zon. Daardoor wordt het risico op huidkanker kleiner. Heb je je niet ingesmeerd of ben je de zonnebrand vergeten? Dan kun je zonnebrand uit de paal gebruiken. We willen graag dat iedereen veilig kan blijven genieten van het lekkere weer op ons mooie strand en onze fijne terrassen.”

Kleiner risico op huidkanker

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland en het aantal gevallen blijft toenemen. Om huidkanker te voorkomen, kun je drie dingen doen: weren, kleren, smeren. Weren door vanaf zonkracht 3 of hoger de schaduw op te zoeken, door bedekkende kleding, hoed en zonnebril te dragen en door jezelf elke 2 uur in te smeren met zonnebrandcrème. Deze drie eenvoudige maatregelen worden landelijk ook uitgedragen via de campagne #voorkomhuidkanker onder het motto ‘'Geniet. Maar verbrand niet!'.

Het bedrijf achter de zonnebrandpalen, Sundo, onderzoekt het gebruik van de paal en zorgt voor het bijvullen. De paal is vandalisme-proof en voorzien van een antimisbruik systeem.