Terugblik met onze gemeentesecretaris: “Fijn om het gevoel te hebben dat ik op de juiste plek ben beland"

En zo zit het 1e jaar van onze gemeentesecretaris Linda Vos er alweer op! We blikken samen terug. Hoe heeft ze het ervaren, wat is lastig aan een functie als deze, en wat is juist helemaal geweldig? En natuurlijk de belangrijkste vraag: gaat ze naar de feestweek..?

De kop is eraf, je bent alweer 1 jaar gemeentesecretaris. Hoe bevalt het?

"Het voelt heel goed in Heemskerk. Je hebt wel eens momenten in je werkende leven dat je je afvraagt of je op de goede plek zit. Dat heb ik niet meer. Ik vind het hier echt leuk, boeiend en uitdagend. Het is fijn om het gevoel te hebben dat ik op de juiste plek ben beland."

Hoe kwam je hier terecht?

"Het was na 10 jaar bij de gemeente Haarlem tijd voor een nieuwe stap. De burgemeester van Haarlem inspireerde me met de woorden ‘Bij het bestuur ligt jouw kracht, ik zie je als gemeentesecretaris.’ Zo werd een zaadje geplant. Toen kort daarna de functie gemeentesecretaris bij Heemskerk, mijn geboortedorp, voorbij kwam dacht ik: dit is meant to be."

Een geboren Heemskerker! Tot wanneer woonde je hier?

"Tot ik op mijn 19e voor mijn studie naar Amsterdam verhuisde. Ik heb jaren later nog een tijd in Beverwijk gewoond. Daarna verhuisde ik naar Haarlem, waar ik nu nog steeds woon. Ik zou zo weer in Heemskerk kunnen wonen, maar ik ben ook gehecht aan de dynamiek van de stad."

Gaat dat makkelijk, gemeentesecretaris worden?

"Heemskerk had een mooie insteek bij de sollicitatie. Het ging niet direct over alles wat je hebt gedaan en hebt bereikt, maar vooral wie ik ben als persoon. Ik heb een presentatie gegeven over hoe ik ben opgegroeid, wat mijn drijfveren zijn en hoe in het leven sta. Omdat het heel persoonlijk was, kon ik echt mijzelf zijn. En dat is volgens mij een goede basis als je voor elkaar kiest. Ik heb mijn gevoel ook echt gevolgd toen ik de vacaturetekst las. Er stonden uitgangspunten in als 'een organisatie in beweging', 'fouten maken mag' en 'we zoeken iemand die dichtbij mensen staat'. Ik dacht: dat ben ik, dat past mij."

Wat moet een goede gemeentesecretaris kunnen?

"De hoofd- en bijzaken onderscheiden. Want je wordt echt van alles. Van inhoud tot organisatorische vraagstukken. Je moet kritisch zijn, maar ook vertrouwen op de professionaliteit van medewerkers. Ik vind het belangrijk dat je open en eerlijk bent. Je hebt met allerlei belangen te maken; van de raad (inwoners) tot de organisatie (ambtenaren) en het college (wethouders en burgemeester). En ook de regiogemeenten niet te vergeten. Het is handig als je goed kunt schakelen en die belangen tegen elkaar kunt afwegen. Je moet open zijn in wat er speelt en wat wel en niet kan."

Wat vind je zo fijn aan je baan?

"De veelzijdigheid. En de dynamiek met anderen. Ik kan iets in mijn eentje bedenken, maar als gemeentesecretaris heb je bij uitstek anderen nodig om dingen te realiseren. Ik vind het fijn om mensen te verbinden. Het allerleukste vind ik om te bouwen aan een hechte organisatie. Dat mensen zich hier thuis voelen."

Wat heeft je tot nu toe het meest verrast?

"Dat Heemskerk zo’n leuke energieke groep collega’s heeft. Er zit zoveel positiviteit en innovatie in de organisatie. Ik ben erachter gekomen dat bij een kleine gemeente als Heemskerk, de zaken soms veel beter zijn geregeld dan bij een grotere gemeente. Het is mooi om te zien dat dat ook niet onopgemerkt is gebleven. De nominatie voor overheidsorganisatie van het jaar is echt bijzonder.

Ik ben ook blij met de hands-on mentaliteit, aanpakken. Niet zeuren, maar doen. Bijvoorbeeld onze Talentenpool. Waar veel organisaties lang nadenken over een traineeprogramma, hebben we hier binnen een jaar het plan bedacht en uitgevoerd. De talenten starten al in oktober."

Wat vind je het lastigste aan je baan?

"De financiële ombuigingen die noodzakelijk zijn zie ik als een grote uitdaging. Door bezuinigingen kunnen we sommige dingen wellicht straks niet meer doen, of minder dan eerst. En dat terwijl iedereen streeft naar het allerbeste voor Heemskerk. Er zit zoveel passie in de organisatie. Zoals collega’s van de Wmo die zo begaan zijn met mensen die hulp nodig hebben. Of de manier waarop de collega’s van groen praten over bomen in Heemskerk. Tegelijkertijd biedt minder geld ook kansen on ons te focussen en zaken efficiënter te doen. Mijn wens is om slimme keuzes te maken en te blijven investeren in ontwikkelingen en innovatie."

Wat zou je graag willen veranderen in Heemskerk of juist zo willen houden?

"Dat we steeds meer een strategische visie op onze uitdagingen ontwikkelen, zonder de hands-on mentaliteit en daadkracht in het nu te verliezen. En vooruitstrevend. Dat is Heemskerk en dat zou ik graag verder uitbouwen. Kijk maar naar de verbouwing van het gemeentehuis. Het wordt prachtig, klaar voor de toekomst. Ik hoop dat we nog meer trots zijn op al die mooie dingen die worden bereikt."

En tot slot de belangrijkste vraag ;). Ga je naar de feestweek?

"Ik ben een echte Heemskerker en hou écht van de feestweek. Die combi met mijn huidige baan is iets minder gelukkig. Om die reden ga ik wel even kijken, maar niet meer zoals vroeger. Ik heb wel begrepen dat Corry Konings dit jaar weer optreedt. Dat is echt jeugdsentiment. Dat wil ik zeker niet missen."