Te weinig Heemskerkse scholieren hebben een gezonde leefstijl

Veel middelbare scholieren in Heemskerk ervaren mentale problemen zoals prestatiedruk, stress, psychische klachten en suïcidale gedachten. Dit laat na de coronapandemie nog geen herstel zien. Daarnaast zien we dat veel scholieren alcohol drinken. Ook ander ongezond gedrag zoals problematisch sociale media gebruik neemt toe.

Dit en meer blijkt uit de Gezondheidsmonitor Jeugd 2023 die afgelopen dinsdag 28 mei gepubliceerd is. Aan dit onderzoek van GGD Kennemerland deden in totaal 7.653 scholieren uit klas 2 en 4 van het voortgezet onderwijs mee. De resultaten geven aanleiding tot extra aandacht voor de gezondheid van jongeren en vragen om maatregelen. 392 Heemskerkse scholieren deden mee aan het onderzoek.

De mentale gezondheid staat nog steeds onder druk

Hoewel het in Heemskerk iets beter gesteld lijkt dan gemiddeld in Kennemerland zijn de cijfers nog steeds zorgelijk. Veel scholieren ervaren prestatiedruk, stress en eenzaamheid. Een aanzienlijk deel (18%) heeft recent gedacht aan suïcide. Jongeren maken zich met name zorgen over oorlog, het klimaat en discriminatie.

Wethouder Piet Burgering (jeugd): “De resultaten uit de gezondheidsmonitor geven aanleiding tot extra aandacht voor zowel de fysieke als de mentale gezondheid van jongeren. Dit komt landelijk en lokaal samen in het Gezond en Actief Leven akkoord. Dit is een samenwerking van verschillende maatschappelijke organisaties die gezamenlijk werken aan één doel: een gezonde generatie in 2040. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Rookvrij Kennemerland, Gezonde School Heemskerk én het onlangs geopende inloopcentrum suïcidepreventie. We hopen door al deze samenwerkingsverbanden dat we de komende jaren mooiere resultaten behalen.”

Alcoholgebruik afgenomen en vapen niet opvallend hoog

De dalende lijn wat betreft alcoholgebruik blijft zich doorzetten. Steeds minder jongeren in deze leeftijdsgroep drinkt (regelmatig). Daarnaast daalt het gebruik van sigaretten nog steeds. Wel neemt het vapen toe. De cijfers zijn wel minder zorgelijk dan verwacht: 5% rookt of vapet wekelijks.

Te weinig scholieren hebben een gezonde leefstijl

Volgens de richtlijnen voldoen nog steeds weinig scholieren aan een gezonde leefstijl. Met name het eten van voldoende groente blijft achter bij de rest van de regio. Slechts 32% van de scholieren eet elke dag fruit en groente. Vermoeidheid is een veelvoorkomend probleem. Lichtpuntje is dat het aantal jongeren dat wekelijks sport toeneemt. Dit geldt voor zowel sportscholen als verenigingen.

(Sociale) veiligheid is flink afgenomen

Er is een trendbreuk te zien wat betreft sociale veiligheid. 12% van de scholieren wordt gepest op school en 9% online. Het gevoel van onveiligheid op straat is ook zorgelijk. 43% van de Heemskerkse scholieren voelt zich wel eens onveilig buiten.

Meer jongeren sporten weer in verenigingsverband

Er is weer een lichte stijging (81% tegenover 77% in 2019) te zien bij het sporten bij verenigingen. Wethouder Aad Schoorl (gezondheid) noemt dit een positieve ontwikkeling. “Wij vinden dit als gemeente belangrijk, omdat dit ook meehelpt bij opbouwen van een sterk sociaal netwerk en dit gaat eenzaamheid tegen. Vandaar ook dat we vorig jaar zijn aangesloten bij het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Hierdoor is het ook voor kinderen van ouders met minder geld mogelijk om lid te worden van sportclubs en muziekverenigingen. Jongeren die sporten in groepsverband voelen zich minder eenzaam, zijn weerbaarder én zitten lekkerder in hun vel.”