Perspectiefnota 2025: geen ruimte voor nieuw beleid

In de Perspectiefnota 2025-2028 is er in principe geen ruimte voor nieuw beleid. De financiële situatie van de gemeente is slechter geworden. Er was een begrotingsoverschot van  € 2,5 miljoen en dit is nu een tekort van bijna € 2 miljoen. De raad bespreekt de Perspectiefnota op 20 juni 2024 in een raadsbrede commissie en aansluitend in de raadsvergadering op 9 juli 2024.

De oorzaken van het tekort zijn verschillend. Het Rijk geeft minder geld aan de gemeenten. Heemskerk krijgt dus ook minder geld uit het gemeentefonds. Dan zijn er tekorten in het sociaal domein, omdat de zorgkosten sterk stijgen en de vraag naar zorg en ondersteuning steeds groter wordt. Wethouder financiën Ron Suanet: “Het is ernstig dat onze financiële positie, en die van de meeste gemeenten in Nederland, door het kabinet nog steeds niet voldoende serieus wordt genomen. Het college wil geen voorzieningen verzwakken of afbreken, maar de vraag is of we dat echt kunnen voorkomen”.

Keuzes maken

In de perspectiefnota stelt het college een aantal bezuinigingen c.q. extra inkomsten voor om het begrotingsjaar 2025 sluitend te krijgen. Zo is er gekeken bij welke budgetten elk jaar geld overblijft. Dit levert een besparing op. Voor de jaren 2026 – 2028 zijn meer bezuinigingen nodig om de begrotingen sluitend te krijgen. De raad zal keuzes moeten maken waar de besparingen terecht gaan komen.

Raad bespreekt de Perspectiefnota op 20 juni en 9 juli

De raad van Heemskerk behandelt de Perspectiefnota 2025-2028 in de commissie op 20 juni en in de openbare vergadering op 9 juli 2024. De stukken zijn te vinden op www.heemskerk.nl/financien.