Ontdek de wereld van Maerten van Heemskerck

Dit najaar staat Heemskerk in het teken van onze eigen meesterschilder Maerten van Heemskerck. 450 jaar na zijn dood vindt de allereerste overzichtstentoonstelling van zijn werk plaats in het Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Alkmaar en Teylers Museum. Elk museum belicht een specifieke periode uit zijn indrukwekkende carrière. Ook in Heemskerk eren we de in Heemskerk geboren kunstenaar met een reeks boeiende culturele programma’s tijdens 'De Wereld van Maerten'.

Op 14 september trappen we het programma feestelijk af in het dorpscentrum. Met verschillende interessante activiteiten zoals een tekenworkshop in de Dorpskerk, een lezing door Christi Klinkert (conservator van het Frans Hals Museum) en meer! Dit in samenwerking met Frans Hals Museum, Theater Filmhuis De Cirkel, Historische Kring Heemskerk, Noord-Hollands Archief, Goed voor Elkaar, Museum Kennemerland én het Cultuurhuis. Van september tot december staan meer activiteiten op de planning.

Ga naar heemskerk.nl/maerten voor het hele programma!

Over kunstenaar Maerten van Heemskerck

Zoals zijn naam aangeeft is Maerten van Heemskerck (1498-1574) in Heemskerk geboren. De vader van Maerten zag zijn zoon als zijn opvolger op de boerderij, maar Maerten wilde zelf liever schilder worden. Met de hulp van zijn moeder vertrok hij naar Haarlem waar hij leerling-schilder werd bij Cornelis Willemsz. Van 1532 tot 1536 verbleef hij in Rome waar hij veel leerde van de renaissanceschilders en tijdgenoten als Michelangelo en Rafaël. Tegenover de Dorpskerk vind je het bronzen beeld van Maerten van Heemskerck. Ook heeft de kunstenaar voor zijn vaders graf een bijzondere grafsteen laten maken. De replica staat naast de Dorpskerk en het originele gedenkteken staat in de toren.

Meer weten over deze meester schilder en zijn geschiedenis in Heemskerk? Kom vanaf september naar de activiteiten tijdens 'De wereld van Maerten van Heemskerck'.