Maatregelen tegen overlast Tolweg tussen Heemskerk en Uitgeest

Op de Tolweg tussen Heemskerk en Uitgeest rijden mensen te hard, gevaarlijk en direct omwonenden ervaren geluidsoverlast. Dat moet anders en beter. Wethouder Ron Suanet (Heemskerk) en Judie Kloosterman (Uitgeest), ambtenaren en het actiecomité ‘Stop overlast Tolweg’ hebben samen oplossingen bedacht. De werkzaamheden door Uitgeest hiervoor vinden plaats in de nachten van 17 juli en 18 juli tussen 19.00 en 05.00 uur. De Heemskerkse werkzaamheden volgen later.

Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren is de Tolweg in de avond/nacht volledig afgesloten voor doorgaand verkeer. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de A9 en fietsers langs het Tolpad. Deze maatregelen gaan we uitvoeren:

• De Tolweg tussen Heemskerk en Uitgeest krijgt een nieuw wegdek met belijning, volgens de landelijke richtlijnen. Er komt geen belijning in het midden, alleen nog aan de kanten. Hierdoor gaat de weg smaller lijken, waardoor weggebruikers minder snel gaan inhalen.
  • Er komt een algeheel inhaalverbod voor motorvoertuigen op dit gedeelte van de Tolweg.  Landbouwvoertuigen mag je wel inhalen, waar dit veilig kan.
  • Er komt een verkeersdrempel 30 meter na de gemeentegrens van Heemskerk (richting Uitgeest). Hierdoor dwingen we de weggebruiker om zich aan de snelheid te houden. De Tolweg buiten de bebouwde kom blijft 60km/u.
  • Er  komt een doorgetrokken streep op de Tolweg in Heemskerk. Zo kan je hier ook niet meer ander verkeer inhalen.
  • Er komen herhalingsborden met 50 km/u op de Tolweg in Heemskerk.

We hebben al eerder een 60 km/uur weg van dit gedeelte van de Tolweg gemaakt

Ook plaatsten we borden bij het kruispunt Tolweg/De Baandert/Communicatieweg. Deze borden geven de richting aan naar Uitgeest, Beverwijk etc. Het bleek dat weggebruikers regelmatig keerden op de Tolweg. Dit kan komen doordat ze verkeerd reden. Deze borden gaan we nog duidelijker maken. Deze 2 maatregelen hebben niet voldoende geholpen. Daarom komen er nu de extra maatregelen om dit stuk van de Tolweg rustiger en veiliger te maken.