Archief Harddraverijvereniging Heemskerk overgedragen aan Noord-Hollands Archief

Op woensdag 3 juli draagt de Harddraverijvereniging Heemskerk haar bijzondere archiefstukken over aan het Noord-Hollands Archief. De kortebaandraverij werd in 2022 uitgeroepen tot immaterieel erfgoed en bijgeschreven in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland. Het archief, dat lange tijd in het gemeentehuis lag, krijgt nu een plek in het Noord-Hollands Archief.

In het archief zijn voor de liefhebber mooie documenten aanwezig. Zo zijn er posters uit de jaren '50 en vanzelfsprekend is er de oprichtingsakte. Op 5 december 2025 bestaat de Harddraverijvereniging precies 100 jaar. Voordat de Harddraverijvereniging de stukken overdraagt is er nog een symbolische overdracht van het archief. Wethouder Ron Suanet geeft het archief symbolisch in handen van de Heemskerkse Harddraverijvereniging. Het archief is nu verzorgd zodat het overgedragen kan worden aan het Noord-Hollands Archief.

Bijzondere verzameling in goede handen bij Noord-Hollands Archief

Gerard Post Uiterweer, voorzitter van de Harddraverijvereniging Heemskerk, is verheugd dat het archief in goed handen komt. "We zijn blij met een plekje in het Noord-Hollands Archief, niet in de laatste plaats omdat wij als vereniging zelf geen faciliteiten om het op te slaan en toegankelijk te houden. Het Noord-Hollands Archief biedt het publiek toegang tot de historie, organiseert tentoonstellingen en ontsluit bijzonder materiaal. De harddraverij is een publieksevenement pur sang en zo behoren we ook met onze kleurrijke historie om te gaan." Ook Klaartje Pompe, gemeentearchivaris is blij met het archief van de Harddraverijvereniging dat loopt van 1925 tot 2015. "Mooi om het archief van de Harddraverijvereniging straks aan belangstellenden aan te kunnen bieden. Bij het Noord-Hollands Archief is dit bijzondere archief dat op de lijst staat van immaterieel erfgoed in goede handen. Een bron voor verder onderzoek!"