12 statiegeldbakken om statiegeldflesjes te doneren

Heemskerk is 12 statiegeldbakken rijker. Via deze innovatieve bakken kunnen inwoners statiegeldflesjes en blikjes doneren. De gedoneerde flesjes en blikjes kunnen er door mensen uit de directe omgeving worden uitgehaald en ingeleverd bij een innamepunt. Zo hoeven statiegeldverzamelaars niet langer door prullenbakken zoeken en komt er geen extra zwerfafval op straat.

In 2022 belandde bijna €87 miljoen aan statiegeld in de afvalbak. Dit leidde tot situaties waarbij kwetsbare mensen afval doorzoeken. De statiegeldbakken bieden een waardig alternatief én stimuleren recycling. In de bakken is plek voor 80 flesjes en blikjes. Dankzij het open ontwerp van de bak, worden de flesjes en blikjes door regenwater afgespoeld. Dat is wel zo fijn voor de verzamelaars.

Wethouder Piet Burgering: “Deze bakken zorgen ervoor dat onze Heemskerkse straten schoner blijven. Tegelijkertijd geven ze mensen die het moeilijk hebben de kans om wat extra’s te verdienen.”

Locaties statiegeldbakken

• Centrum: Zaalberglaan, tussen Schaatsbankje.
  • Centrum: Burgemeester Nielenplein
  • Centrum: Kerkweg, bij de Dekamarkt
  • Centrum: Maerten van Heemskerckstraat, bij de Vomar
  • Centrum: Haydenplein, bij de Jumbo
  • Park Assumburg, het grote grasveld
  • Parkeerplaats Assumburg, ingang Trompet
  • Tolweg, parkeerplaats Koetshuijs
  • Voor het gemeentehuis
  • Station Heemskerk noordkant
  • Station Heemskerk zuidkant
  • Europaplein, ter hoogte van parkeerterrein

Denk mee over de locatie voor de 13e statiegeldbak

Eén van de statiegeldbakken heeft nog geen plek. Weet u een goede locatie? Laat het ons weten via post@heemskerk.nl. Dit kan tot en met 31 augustus 2024. We verloten een Ezelpas onder de inzendingen!

De innovatieve bakken danken we aan een samenwerking tussen ArtForImpact (AFI) en Statiegeld Nederland