Subsidie aanvragen/vaststellen

U wilt subsidie aanvragen om iets te organiseren voor inwoners van Heemskerk. Wij subsidiëren activiteiten van organisaties en verenigingen op het gebied van cultuur, evenementen, sociaal domein en sport. Een aanvraag doet u online via DigiD of eHerkenning. Lees eerst goed de voorwaarden en wat u nodig heeft.

Aanvragen/vaststellen met DigiD Aanvragen/vaststellen met eHerkenning

In de Algemene subsidieverordening en bij de verschillende subsidieregelingen leest u de voorwaarden en hoe de aanvraag werkt. Voor subsidies voor monumenten geldt een andere verordening.

Subsidies voor cultuur, evenementen, sociaal domein en sport

We hebben specifieke subsidies voor:

• Cultuur. 4 soorten subsidies: jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur, jaarlijkse subsidies amateurkunst, eenmalige subsidies en jubileum subsidies.
  • Evenementen. Voor een kleine, eenvoudige óf grote evenementen.
  • Sociaal domein. Van gezondheid, maatschappelijke hulp en opvang tot re-integratie en welzijn.
  • Sport en bewegen. 4 soorten subsidies: jaarlijkse, eenmalige, jubileum en waardering sportvrijwilligers.

Soorten gemeentelijke subsidies

• Eenmalige subsidie
    Dien uw aanvraag maximaal 8 weken voor de start van de activiteit in.
  • Jaarlijkse subsidie
    Dien uw aanvraag vóór 1 oktober in het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar in. Subsidiejaar is het jaar waarin de activiteit plaatsvindt. Voor jaarlijks terugkerende evenementen geldt een andere deadline. Hiervoor dient u vóór 31 december voorafgaand aan het jaar waarin het evenement plaatsvindt de subsidieaanvraag in.
  • Meerjaarlijkse subsidie
    Dien uw aanvraag vóór 1 juni van het jaar voor het 1e jaar waarin u subsidie wilt ontvangen. Deze subsidie kan worden aangevraagd door grotere, professionele organisaties.

Voorwaarden

Uw subsidieaanvraag moet in ieder geval voldoen aan onderstaande uitgangspunten:

• De aanvraag is voor een activiteit.
  • De activiteiten moeten gericht zijn op het welzijn van de inwoners van Heemskerk.
  • Activiteiten moeten aansluiten op ons gemeentelijke beleid, de subsidieverordening en subsidieregelingen.

Nodig voor uw aanvraag:

• Controleer per type subsidie wat u nodig heeft. Dit leest u op de pagina's voor sport, cultuur, evenementen of zorg en welzijn.
  • Een duidelijke omschrijving van de activiteit(en) en het te realiseren (maatschappelijke) doel.
  • De periode waarin de activiteit(en) gaan plaatsvinden.
  • De activiteitenbegroting. Dit is een gespecificeerd overzicht van inkomsten en uitgaven verbonden aan de betreffende activiteit(en).
  • Financieel jaarverslag of jaarrekening van het voorgaande jaar.
  • Het aangevraagde subsidiebedrag.

Goed om te weten

• De vragen in het aanvraagformulier verschillen per hoogte van het aangevraagde subsidiebedrag en het soort subsidie (eenmalig of jaarlijks).
  • Het is fijn als u alle documenten ook digitaal beschikbaar heeft voor de aanvraag. In Word, Excel of Pdf. En anders door een scan of een digitale foto te maken van de documenten.

Beslistermijn: wanneer u hoort of de subsidie is goedgekeurd

• Eenmalige subsidie: Het college beslist binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag. Als het college hiertoe regels heeft opgesteld, beslist het college 8 weken gerekend vanaf de uiterste indieningstermijn voor het aanvragen van de subsidie.
  • Jaarlijkse of meerjaarlijkse subsidie: Het college beslist vóór 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend. Voor de jaarlijkse subsidieaanvraag voor evenementen is een andere deadline en hiermee ook een andere beslisdatum. Het college beslist uiterlijk vóór 1 maart volgend op de aanvraag.

De activiteit waarvoor ik subsidie wil vragen staat er niet bij

Dan geldt de Algemene subsidieverordening 2020. Vragen? Mail ons via subsidiehelpdesk@heemskerk.nl. We nemen zo snel mogelijk contact met u op. Bent u op zoek naar informatie over subsidie voor duurzaamheid of energiebesparing? Kijk op duurzaambouwloket.nl of duurzaam.heemskerk.nl.

Toegekende subsidies

Overzicht van toegekende subsidies