Geboorte aangeven
U geeft de geboorte van uw kind aan bij de gemeente waar uw kind is geboren. Doe deze aangifte binnen 3 dagen nĂ¡ de geboorte. De geboortedag zelf telt niet mee. Ook zaterdagen, zondagen en algemene feestdagen tellen niet mee voor de 3 dagen. De aangifte doet u digitaal of in het gemeentehuis via een afspraak.
Kunnen u en/of uw partner niet zelf de aangifte doen? Dan kan iemand anders die bij de bevalling was dit voor u doen.
Voorwaarden digitale aangifte:
- Uw kind is in Heemskerk geboren. Als uw kind in een andere gemeente geboren is, kijk dan op de website van die gemeente hoe u aangifte doet.
- U doet aangifte met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD, dan kunt u deze online aanvragen(Verwijst naar een externe website). Houd rekening met de wachttijd voor het aanmaken van de DigiD.
- Bij de aangifte voegt u de volgende documenten digitaal toe:
- Verklaring van geboorte/bevallingsverslag van de verloskundige/behandelend arts.
- Erkenningsakte (als dit van toepassing is).
- Akte van naamkeuze (als dit van toepassing is).
Onze burgerlijke stand controleert uw aanvraag bij uw verloskundige en/of behandelend arts.
Geboren op | Uiterlijk aangifte doen op |
---|---|
Maandag | Donderdag |
Dinsdag | Vrijdag |
Woensdag | Maandag |
Donderdag | Maandag |
Vrijdag | Dinsdag |
Vrijdag (en maandag is feestdag) | Woensdag |
Zaterdag | Dinsdag |
Zondag | Woensdag |
Meenemen bij fysieke aangifte
Doet u liever persoonlijk aangifte bij onze balie? Neem het volgende mee naar uw afspraak.
- Geldig identiteitsbewijs van de aangever en van de biologische moeder. En indien van toepassing:
- Bewijs van erkenning van het kind tijdens de zwangerschap.
- Bewijs van eerder gedane naamkeuze (akte) voor het kind.
- Het trouwboekje/partnerschapsboekje.
Als er geen ruimte in de agenda is om op tijd een afspraak te maken, kunt u ons mailen burgerlijkestand@heemskerk.nl(Verwijst naar een e-mailadres) of bellen 14 0251(Verwijst naar een telefoonnummer).
Geboorteakte en basisregistratie personen
Zodra uw aangifte akkoord is, verwerken we dit tot een geboorteakte. Daarna schrijven we uw kind in de basisregistratie personen (BRP). Vervolgens brengen we (overheids)instanties op de hoogte van de geboorte.
U krijgt van ons per post een overzicht van de gegevens die van uw kind zijn geregistreerd in de BRP. Deze gegevens kunt u een paar dagen later ook bekijken via mijnoverheid.nl(Verwijst naar een externe website). Hier staat ook het burgerservicenummer (BSN) van uw kind. Met het BSN kunt u uw kind aanmelden bij de ziektekostenverzekering.